tisdag 20 december 2011

x-1-2

Ta bron över Djungelbäcken, gå upp för kullen och där ska tornet stå

Nu kan jag inte hålla er på sträckbänken längre så jag lossar helt enkelt på skruvarna och ger de rätta svaren till den lilla julgåtan. Skapelsen på bilden i inlägget den 11 december har varit en levande alm som nu ska bli ett utkikstorn med plattform i Vilda Skogen i Laholms stadspark.

Den gamla almen ska omvandlas till ett litet naturtorn varifrån barn och andra spanare ska kunna se ut över både den vilda naturskogen och den frodiga, exotiska skogen längs Djungelbäcken och kanske kunna upptäcka såväl ugglor som mossor bland stammar och grenar.

Det är Anders Ölund från Renneslöv som ska tillverka tornet. Anders har redan snidat till flera andra funktioner och figurer i trä i parken och ska bygga både en hängbro över Djungelbäcken och leverera gamla murkna stockar och ihåliga stubbar till Vilda Skogen och Dimmornas Skog under nästa år.

Rätt rad var alltså x-1-2-1 eller x-1-2-x, för om frågorna var lätta eller besvärliga att tampas med kan ju bara vederbörande kämpe själv avgöra. Och vinnare är...Mariana och Lars! Grattis! Till vilken adress ska jag skicka priserna? Eller kommer ni till Alnarp och hämtar dem?

För övrigt vill jag hälsa alla välkomna till stadsparken i Laholm nästa år. Vårbacken börjar blomma redan i mars-april och sen avlöser den ena flora-attraktionen den andra i accelererande sommartakt, nästan som en stresstur på Tivoli i Köpenhamn. I maj-juni är woodlandet som vackrast och som mest doftrikt och i augusti-september är det savannen som vajar bäst i gult och gult. 

4 kommentarer:

  1. Det var trevligt man tackar!
    Låter som ett spännande år med mycket som ska hända i Laholms Stadspark.
    Kul att hitta Lars fina blogg också.
    Önskar dej en trevlig Julhelg
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Så roligt! Jag är ju inte i dina trakter så ofta, men du har ju en budbärare på andra sidan gården som är i Stockholm titt som tätt och som säkert kan ta med priset hit. Tackar på förhand och ha en fin jul!

    SvaraRadera
  3. God fortsättning! Fniss... jo, jag såg att jag skrev 2012 på fotot på JulEn:en men orkade inte ändra, roligt att någon tittade så noga på bilden :)

    Rolig gissningslek du hade om den konstnärliga almen, kommer bli jätteläckert med ett utkikstorn av trädet. Tänk vad man kan komma på när fantasin sätter fart :)
    Ha det så gott :)

    SvaraRadera
  4. Ska absolut ta en sväng om Laholm om/när jag är hemma i Halland vid vårblomningen!

    God fortsättning,
    Rebecca

    SvaraRadera