måndag 18 april 2011

Körsbärskornellen vid stambanan


Trollebergsrondellen i Lund håller just nu på att omvandlas från gräsmatta till blommande kalkstäpp. Redan i förra veckan satte vi en svartall och idag började vi äntligen att plantera perennerna.

Vid lunchtid lämnade jag rondellen för en stund och traskade in mot Bantorget för att äta lunch på en utmärkt indisk restaurang med en utsökt indisk buffé. Just innan jag passerade under järnvägen möttes jag av några körsbärskorneller (Cornus mas) i full blom som fick mig att må bra och även som synes att ta upp kameran ur fodralet som tills dess dinglat på ena axeln. Här delar jag med mig lite av måbraet. Håll till godo.

Jag återkommer längre fram och berättar om kalkstäppsrondellen, men redan nu kan du följa utvecklingen på bloggen Biotope Design.

Perennerna lyfts av för att så småningom hamna i kalkkrossen i rondellen

2 kommentarer:

  1. Mycket spännande! En växtlista kanske kan publiceras.........?
    Tack på förhand!

    -Magnus

    SvaraRadera
  2. http://www.lund.se/Global/Förvaltningar/Tekniska%20förvaltningen/Parkochnaturkontoret/Dokument/Växtlista%20Trollebergsrondellen.pdf?epslanguage=sv

    SvaraRadera