måndag 28 juni 2010

Bo01 i Malmö

Så här i semestertider är mitt uppdrag att renovera en innergård i västra hamnen på Bo01-området i Malmö.
Innergården vann första pris i tävlingen Gröna Gårdar som handlade om att skapa en gård med både stora estetiska värden och hänsyn till den biologiska mångfalden.

Men nu har det snart gått tio år sedan planteringarna anlades och behovet av renovering är stort. Innergårdens karaktär är numera helt förändrad med uppvuxna pagodkorneller (Cornus controversa) som skuggat ut stora delar av undervegetationen. Det handlar alltså inte om att återplantera enligt den ursprungliga planen utan att göra ett nytt förslag utifrån dagens förutsättningar.

Jag återkommer med rapport om resultatet.

Så här såg det ut 2001 när allt planterades några veckor innan boutställningen öppnade!

8 kommentarer:

  1. Välkommen till bloggvärlden.
    Ser spännande ut och blir säkert bra.
    Just nu har jag inte så mycket bloggtid precis.
    Jobbar dag och natt just nu känns det som.
    Vilar när solen gassar som mest.
    ha det så bra
    Annika

    SvaraRadera
  2. Kul att det tickar på både för Bo01 och för din nya fina räknare..
    Ha en skön dag,
    Eva

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket Annika och Eva! Och tack Eva för tipset om besöksräknare. Inte så många som hittat hit ännu förstås. Men bloggen är ju helt ny, så det lär väl bli fler efter hand.

    Men nu är det för varmt för att sitta här, ut i det fria med oss! Fina dagar önskar jag er båda!

    SvaraRadera
  4. Pagodkornellerna ser fina ut. Undrar värför de är så sällsynta i handeln? De verkar ju härdiga och bra till zon 3 ungefär, så varför ingår de inte i stndardsortimentet? Eller börjar de göra det snart?

    SvaraRadera
  5. Pagodkornellerna är fantastiskt fina och borde absolut odlas mer. De kan hittas i välsorterade plantskolor men är fortfarande ganska ovanliga i parker eller trädgårdar. Kranskornellen (Cornus alternifolia) är också mycket odlingsvärd.

    SvaraRadera
  6. Kan det vara så att man trott dem vara inte tillräckligt härdiga, eller är de ovanligt svårförökade? Kanske man helt enkelt inte har tyckt att de varit tillräckligt vackra? Eller så har kornellerna, särskilt de variegerade, totalt dominerats av alba-sorterna som väl varit mycket lättförökade, härdiga och lättodlade.
    C. controversa lär bli ett mindre träd åtminstone i England där men skriver att den kan bli ca 10 m (Hilliers). Undrar hur höga de största exemplaren i Sverige är? I Drömparken, Enköping, står tre ex som nu är kanske 4-5 m och de planterades för inte så många år sedan, i den nya delen.

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte riktigt. De är ju hyfsat härdiga (för södra Sverige) och inte svårförökade. Riktigt stora exemplar har jag inte sett i Sverige, men 6-7 meter skulle jag gissa att de kan bli här, kanske mer.

    De brokbladiga sorterna av kranskornell och pagodkornell som man kan se i England är ju mindre härdiga. Har du sett några fina träd av dessa i Sverige?

    SvaraRadera
  8. Nej inga brokbladiga vad jag kan minnas. Hör av mig om jag ser några.

    SvaraRadera